29 mei 2021
Den Haag

Op zaterdag 25 maart 2023 wordt de Lions-VN-dag georganseerd door Lionsclub Bergen-Egmond-Schoorl, in samenwerking met de stichting Lions en Duurzame Leefomgeving en New Voices. Waarom deze dag? Sinds de oprichting van de Verenigde Naties in 1945 bestaat er een band met de Lionsorganisatie. Bij de oprichting wilde men leren van organisaties die ervaring hadden op het gebied van internationale samenwerking. De Lionsorganisatie was betrokken bij het opstellen van de VN-charter voor ngo’s.  Nog altijd wordt elk jaar in maart aandacht besteed aan die samenwerking door een Lions-bijeenkomst op het hoofdkwartier van de VN in New York. Ook in andere landen waar VN-organisaties zijn gevestigd organiseren Lionsclubs dergelijke bijeenkomsten.

Organisatie

In 2008 hebben twee Haagse Lionsclubs, Lionsclub Den Haag Centrum en Lionsclub Den Haag Pleiades, het initiatief genomen om een Lions-VN-Dag te organiseren. Later sloten Lionsclub Den Haag Scheveningen, Lionsclub Universal en Leoclub De Haegsche Kamer zich bij de organisatie van deze dag aan. Na een aantal goed bezochte symposia vonden de Haagse clubs het tijd worden dat andere clubs deze dag zouden gaan organiseren. Lionsclub Bergen-Egmond-Schoorl heeft het stokje overgenomen om samen met de stichting Lions en Duurzame Leefomgeving en de New Voices een VN-dag te organiseren. Over het programma en de accommodatie in de gemeente Bergen waar deze bijeenkomst wordt gehouden hoor je later dit jaar meer, maar zet 25 maart 2023 alvast in je agenda. We zouden het leuk vinden als Lionsleden ook introducés meenemen.

Meer info

De organisatie van de Lions-VN-dag in 2023 is in handen van Lionsclub Bergen Egmond Schoorl. Meer informatie kun je krijgen bij  Margreet Ruiter, voorzitter van de werkgroep.

Wil je meer weten over de historische connectie tussen Lions en de VN? Kijk dan op youtube onder 'A History of Lions and the United Nations'.