2020-10-05

Het aantal besmettingen door COVID-19 neemt verder toe.

De verdere opmars van COVID-19 maakt het huidige Lionsjaar heel erg anders dan gewoonlijk. Het is vanzelfsprekend dat wát we als Lions ook doen, we altijd de anderhalvemetermaatregel in acht nemen, evenals de hygiëneadviezen en de aanbeveling dat Lions met gezondheidsklachten thuis blijven en zich laten testen. Het laatste wat we willen is dat een bijeenkomst van Lions een besmettingshaard blijkt te zijn.

Lionsclubs (bestuurders en leden) zijn verantwoordelijk om de richtlijnen van de regering na te leven en te respecteren. Binnen de huidige richtlijnen is het een Lionsclub als vereniging in principe toegestaan om in een horecagelegenheid een bijeenkomst te organiseren voor maximaal 30 mensen, mits de 1,5 meter afstand mogelijk is en uiterlijk om 22.00 uur afgelopen.

De gouverneursraad begrijpt de behoefte aan contact en overleg, maar adviseert de clubs toch om uiterst terughoudend te zijn met fysieke ontmoetingen. Hoewel digitale vergaderingen misschien als minder inspirerend worden ervaren, is dat op dit moment wel de meest effectieve manier om met elkaar in contact te zijn. Geadviseerd wordt dan ook om de nadruk te leggen op digitale bijeenkomsten en fysieke bijeenkomsten te beperken. Een groot aantal Lions behoort immers tot de risicogroep.

De Najaarsconventie 2020 zal daarom geheel digitaal gehouden worden. Hopelijk kan de Voorjaarsconventie 2021 weer in een fysieke vorm plaatsvinden.