07/11/2022

De 19-jarige mezzosopraan Aaike Nortier heeft tijdens het Lions European Music Competition Thomas Kuti eind oktober 2022 in Zagreb veel toeschouwers en juryleden ontroerd. Aaike studeert aan het ArtEZ University of the Arts in Zwolle. Aan het concours deden 15 jonge zangers en zangeressen uit verschillende Europese landen mee. Aaike was de jongste. Onder deskundige en enthousiaste begeleiding van de bekende sopraan en zangpedagoge Claudia Patacca haalde zij het beste in haar naar voren.

Twee rondes

Het concours bestond uit twee gedeelten. De eerste ronde kwamen alle deelnemers aan de beurt, zij moesten twee verplichte Aria’s zingen. De beste zes deelnemers zouden doorgaan naar de finale.

Aaike was in die eerste ronde de laatste deelneemster, vol overgave en expressie vertolkte zij de aria. Achteraf vertelde zij dat de kwaliteit van alle deelnemers hoog was. Haar vertrouwen in een goede afkomst was niet zeker, haar stem is nog volop in ontwikkeling. Daarentegen voelt zij zich vrijer op het toneel, dit was goed te zien. Zij onderscheidde zich door een mooie stem, expressie en creativiteit. Het resultaat van haar optreden was een plaats bij de laatste zes, wat een prestatie!

De voorbereiding voor de finale begint al vroeg, inzingen, zorgen dat alles goed zit, haren, jurk etc. En dan, in de stemkamer wachten tot je aan de beurt bent. De spanning loopt langzaam op. Eindelijk mag zij als laatste laten zien en horen wat ze als mezzosopraan allemaal kan. Voor een goed bezette schouwburg met veel Nederlandse Lions geeft zij haar visitekaartje af.  De eerste plaats is voor Darija Augustan, sopraan uit Kroatië.

Tijdens het gala op zaterdagavond heeft zij op verzoek van de derde prijswinnaar Matteo Mancini, bariton uit Italië haar lievelingsduet gezongen ‘Il Core vi dono’ uit Cosi fan Tutte van Mozart.

Voor Aaike een fantastisch afsluiting van een paar mooie dagen in Zagreb. We zullen zeker in de toekomst veel van haar horen.

Lees hier haar blog over dit concours in Zagreb.

Dank

Een speciaal woord ook aan haar begeleidster Claudia Patacca. Het was voor haar de eerste keer dat zij het Nederlands concours heeft georganiseerd. We zijn onder de indruk van haar professionaliteit en enthousiasme.