03/11/2023

Persbericht

Lionsclubs Nederland en Jeugdeducatiefonds: samen kinderen in armoede helpen

Nieuwegein, 3 november 2023

De ontwikkelingskansen van kinderen die in relatieve armoede opgroeien vergroten. Dat is het doel van de samenwerking tussen Lionsclubs Nederland en de Stichting Jeugdeducatiefonds die gisteravond is getekend in Nieuwegein. Lokale Lionsclubs gaan via het Jeugdeducatiefonds scholen ondersteunen waar een meerderheid van kinderen uit deze doelgroep les krijgt. De Lionsclubs doen dat door geld in te zamelen voor bijvoorbeeld computers en de handen uit de mouwen te steken bij deze scholen, bijvoorbeeld bij het organiseren van een ontbijt. De eerste twee jaar wordt met deze aanpak geëxperimenteerd op circa zes tot twaalf scholen in het hele land

Hans Spekman, directeur van het Jeugdeducatiefonds, en Kees Willemse, voorzitter van de Gouverneursraad van Lionsclubs Nederland, hebben hun handtekening gezet onder de samenwerkingsovereenkomst. De ondertekening vond plaats tijdens het evenement ‘De burgemeester kookt’ in Nieuwegein; een evenement met burgemeester Marijke van Beukering van Nieuwegein waarbij deelnemers tegen betaling konden aanschuiven en waarbij 21.000 euro is ingezameld voor het Jeugdeducatiefonds.

Hans Spekman was zeer verheugd over de nieuwe samenwerking en zei dat hij hoopt “dat dit project het begin vormt van een langdurige samenwerking tussen de Lions en het Jeugdeducatiefonds, want hoe meer kinderen we samen kunnen helpen, des te beter”.

Lionsclubs Nederland is een goede doelen organisatie met circa 10.000 leden verspreid over ruim 400 clubs in het hele land. Hun motto is ‘Lions helpen’. Lionsclubs is een wereldwijde organisatie met een aantal hoofddoelen, waaronder armoedebestrijding. Ook treedt Lionsclubs International op bij humanitaire rampen.

Stichting Jeugdeducatiefonds ondersteunt op dit moment ruim 550 scholen in Nederland met middelen van de overheid en andere samenwerkingspartners. De samenwerking met Lionsclubs Nederland is nieuw. De zes tot twaalf lokale Lionsclubs die gaan meewerken, brengen ten minste 6.000 euro bijeen. Dit bedrag wordt verdubbeld door Lions Quest, een stichting van Lionsclubs Nederland die een fonds beheert voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Per school – die door het Jeugdeducatiefonds wordt gecertificeerd – komt dus ten minste 12.000 euro beschikbaar.

Lions Quest verdubbelt ook de opbrengst van het evenement ‘De burgemeester kookt’ van gisteravond tot 42.000 euro. Hiermee kan de Openbare Basisschool De Schakel in Nieuwegein drie jaar lang hulp ontvangen via het Jeugdeducatiefonds. Met hulp van de lokale Lionsclub zullen op de school ook sportdagen (bijvoorbeeld op de skipiste in Nieuwegein) worden georganiseerd en andere activiteiten waarbij de clubleden ‘de handen uit de mouwen zullen steken’. Namens Lions Quest ondertekende ook Paul Janmaat de overeenkomst. Als coördinator van alle Lionsactiviteiten in Nederland zette Ton van Overbeek zijn handtekening.

Voor meer informatie:
Isabelle Zielinski, Jeugdeducatiefonds, 06-41202292
Bart van Leeuwen, Lionsclubs Nederland, 06-55720697

(FOTO V.l.n.r. Pamela Blatt van Lionsclub Nieuwegein, Paul Janmaat van Lions Quest, Hans Spekman van Stichting Jeugdeducatiefonds, Kees Willemse en Ton van Overbeek van Lionsclubs Nederland)