01/06/2022

Lionsbike is een internationaal driedaags treffen van Lions die ook de gezamenlijke hobby hebben van motorrijden. Dit jaar georganiseerd vanuit Nunspeet door zes Nederlandse Lions uit zes Lionsclubs: Oss De Maashorst, Oldenzaal, Doetinchem, Den Helder en Landsmeer. Aan het evenement namen 90 deelnemers en 70 motoren deel uit Nederland, Duitsland en Zwitserland. Tijdens het Hemelvaartweekend werden er gedurende drie dagen drie verschillende routes gereden, met zo veel mogelijke indrukken van het land, cultuur, rijplezier en onderlinge contacten. Daarbij mochten de Nederlandse molens en dijken uiteraard niet ontbreken.

Goede doel: Frame Running

De doelstelling #1 van de Internationale Lionsorganisatie, het versterken van de band en het vergroten van begrip tussen de volken, is een deel van het evenement. Het motto ‘Lions helpen!’ werd gerealiseerd door het goede doel Frame Running deel van het evenement te maken.

Een gedeelte van het inschrijfgeld werd besteed voor een goed doel, in dit geval Frame Running, ook wel Race Running genoemd. De sport Frame Running doe je met een frame met drie wielen, een zadel, een stuur en een borststeun. Je gebruikt je voeten hierbij om je voor te bewegen. Het running frame is geschikt voor kinderen en jongvolwassenen met een lichamelijke beperking, zoals cerebrale parese, spina bifida of syndromen waardoor ze in het dagelijks leven een rollator of rolstoel moeten gebruiken voor hun mobiliteit. Naast het feit dat Frame Running zeer geschikt is om de conditie te verbeteren, kan de gebruiker ook aan sportactiviteiten deelnemen en integreren op een atletiekvereniging en samen sporten met niet gehandicapten.

Het exacte eindresultaat voor het goede doel is op dit moment nog niet bekend, maar inmiddels zijn al zeven Frame Runners gedoneerd en het einddoel is om in elke provincie een Frame Runner te doneren. Er zijn helaas nog twee provincies (Limburg en Zeeland) die nog niet actief zijn, of zich aangemeld hebben, waar de gehandicaptensport geïntegreerd op een atletiekvereniging wordt beoefend.

Volgend jaar weer

In mei 2023 wordt Lionsbike gehouden in het Hemelvaartweekend in de plaats en omstreken van Chemnitz in Duitsland. Voor informatie kun je contact opnemen met info@lionsbike2020.nl.