North Sea Lions

North Sea Lions, afgekort NSL, is een alliantie tussen zes districten afkomstig uit aan de Noordzee gelegen landen:

• een district in Engeland: 105CW;
  • een district in Denemarken: 106 C;
  • een district in Nederland: 110BN;
  • drie districten in Duitsland: 111 N, 111 NB, 111 NW.

In Nederland doet dus alleen district 110BN mee. De NSL-officers van deze districten vergaderen eenmaal per jaar en bespreken dan de lopende en nieuwe projecten.

Hoordlijnen North Sea Lions convenant

• Het convenant is ondertekend door de districten en bindt dus de districten.
  • Elk deelnemend district benoemt een NSL-officer, die als vertegenwoordiger van het district voor een periode van drie jaar zitting neemt in de internationale NSL board.
  • Ieder district heeft zich verbonden om voor elke tot het district behorende club een jaarlijkse bijdrage te leveren van € 80,-  (Dit is onafhankelijk van het aantal bijdragende clubs!).
  • In totaal zijn door de districten ca. 425 clubs verbonden tot NSL.
  • Iedere club kan een projectvoorstel indienen bij de NSL-officer van het district (in ons land dus alleen clubs uit district 110BN)
  • De jaarlijkse bijdragen van alle districten worden aan één project toegekend.
  • De jaarlijkse projectbijdrage is dus ca. € 33.000,-.
  • De afrekening geschiedt tussen de districten, dus niet via NSL.

Voorwaarden

• Projecten over de hele wereld komen hiervoor in aanmerking mits ze voldoen aan de door NSL gestelde criteria.

• Het project moet zowel geïnitieerd als uitgevoerd en gecontroleerd worden door Lions.

• De inbrengende club moet een belangrijke bijdrage leveren, in zowel materiële als immateriële zin.

• Het projectplan moet een volledige omschrijving, een financiële onderbouwing en een uitvoerings- en controleplan omvatten.

• De overheadskosten mogen maximaal 1% bedragen.

Selectie projecten

• De NSL-officer van het district beoordeelt of door de clubs ingediende projectvoorstellen aan de gestelde criteria voldoen.
  • Het district bepaalt welk project genomineerd wordt voor de jaarlijkse NSL-bijdrage.
  • De NSL officer brengt het genomineerde project in de jaarlijkse NSL boardmeeting. (tweede weekend in september)
  • De NSL officer verdedigt het project en beantwoordt vragen van andere NSL officers.
  • Door een of meerdere (gesloten) stemrondes, waarbij ieder district (NSL officer) één stem heeft, wordt het winnende project bepaald.
  • De winnende club verplicht zich promotie te maken voor het project, om zo de clubs in de andere districten te informeren en te motiveren om bij te dragen.

Contact

Lionsclubs uit district 110BN  kunnen informatie en advies inwinnen bij de NSL-officer van dit district, Marieke van der Ark, Lionsclub Emmen The broken Circle, e-mail mhark94@hotmail.com.