28/10/2020

Lionsclub ’s-Hertogenbosch Bastion verstrekte het afgelopen jaar 176 Chromebooks aan alle 8 basisscholen in de stad, die deel uitmaken van een Brede Bossche School. Met de Chromebooks zijn de scholen in staat volwaardig digitaal onderwijs te geven. Kinderen uit gezinnen waar computerbezit niet vanzelfsprekend is, hoeven zo geen digitale achterstand op te lopen. Onder de noemer 4ever DigiClever staken kinderen van schoolklassen van 6 scholen digitaal een duim op voor de Chromebooks tijdens Den Bosch Data Week.
Vanuit de studio van Den Bosch Data Week gingen de Lions woensdagochtend in gesprek met Marleen Kant, directeur van de Kruisboelijn, Siënna en Maryam uit groep 7 van haar school en wethouder Ufuk Kâhya. De wethouder: “Elk kind verdient een eerlijke start en de kans om te ontdekken waar hij goed in is en wat hij leuk vindt. Verdient het om te leren en trots op zichzelf te zijn. Fijn dat het ons samen is gelukt om voor leerlingen van de Brede Bossche Scholen Chromebooks beschikbaar te stellen. Dat helpt hen om hun talenten verder te ontwikkelen.” Via een Teams verbinding staken kinderen uit 6 van de 8 scholen een zelf geknutselde duim omhoog. Met deze gezamenlijke ‘like’ namen ze de laptops voor het basisonderwijs symbolisch in gebruik.
Meer digitale kansen voor kinderen Met de 176 Chromebooks hebben de scholen voldoende laptops voor een hele schooklas. Iedere school kreeg er 10 tot 32, afhankelijk van de eigen behoefte, compleet met muizen en oplaadkasten. De 8 scholen (De Haren, de Duizendpoot, ’t Boschveld, de Kameleon, de Kruisboelijn, de Westerbreedte, het Rondeel) zijn allemaal onderdeel van een Brede Bossche School. Hier zitten onderwijs en andere maatschappelijke voorzieningen onder 1 dak. Zo worden de ontwikkelingskansen van kinderen vergroot.
Met dank aan veel verschillende partijen Lionsclub ’s-Hertogenbosch Bastion bracht het geld voor de Chromebooks bijeen met de Bossche Haringparty 2019 en met subsidie van de gemeente ’s-Hertogenbosch. Ook doneerden enkele sponsoren hun bijdrage voor de Bossche Haringparty 2020 toen deze werd gecanceld vanwege corona. Tot slot leverden leveranciers een belangrijke bijdrage. Het project werd mede geïnitieerd door Stichting Leergeld.