24/08/2022

Van 19 t/m 21 augustus 2022 vonden op Sportlandgoed de Haamen in het Limburgse Beek de allereerste wereldkampioenschappen baseball voor blinden en slechtzienden (B4B) plaats. Bijzonder was dat het team uit de USA grotendeels uit Lions bestaat en gesponsord wordt door Lionsclub New York Financial District. Citaat van een van de deelnemers: "10 jaar geleden durfde ik met mijn blindenstok niet van  huis, ergens alleen heen... en nu speel ik sport op wereldniveau!" Wat een waardevol initiatief van die Amerikaanse Lionsclub. Lees hieronder hoe het spel werkt.

Het team USA met districtsgouverneur Rianne van Casteren (oranje) en andere vertegenwoordigers van Lionsclubs Nederland (district 110CO)

De spelregels van B4B in het kort

B4B wordt gemengd gespeeld en de spelers hebben allemaal een masker op, zodat ook slechtzienden niets kunnen zien. De slagman gooit de bal zelf op en slaat de bal (die belletjes bevat) het veld in. De bal moet tussen en voorbij het tweede en derde honk geslagen worden, waarna de veldspelers deze moeten zien op te rapen. Vervolgens gooien zij de bal naar het tweede honk waar een tweede honkman die wel ziet de bal vangt. Als die het honk raakt voor de loper er is, is deze uit. Bij drie 'uit', is de inning voorbij of als een ploeg vijf punten behaalt. De lopers rennen op gehoor. Bij de honken staan teamgenoten die ze met klapgeluiden binnenloodsen. Hoe sneller ze klappen, hoe dichter ze bij het honk komen. Voordat een slagman/vrouw slaat moet het publiek muisstil zijn en maken de mensen op het tweede en derde honk klapgeluiden zodat de slagman/vrouw weet waar de bal heen geslagen moet worden. Komt de bal voorbij de 68,8 meter, dan betekent dit een homerun.