Opbrengst voor Oekraïne € 250.408

Aan het einde van dit Fiscal Year willlen wij graag met jullie delen dat de opbrengst van de actie Generatoren per 1 juli 2023 € 250.408 euro is. Zoals wij in het eindrapport in april schreven, is de actie generatoren afgesloten en hebben wij met de 13 Europese landen maar liefst 1,6 miljoen euro ingezameld en 2200 generatoren naar Oekraïne gebracht. Het aandeel vanuit Nederland was 291 generatoren!

Wij hebben nog budget over en daar wordt natuurlijk een bestemming voor gezocht. Wij zoeken in overleg met onze Oekraïnse fellow lions zorgvuldig naar een goed project, want wij willen zeker weten dat het op de best mogelijke plek terecht komt. Daarbij, de oorlog is helaas nog steeds gaande en er komt ook weer in winter dit jaar. Donaties voor Oekraine blijven dus welkom.

Vanuit LCIF, dus vanuit alle Lions wereldwijd zijn per 1 juli 2023 72 Grants uitgekeerd. In totaal betrof het uitkeringen van 6,1 miljoen USDollar. Dit is dus de ondersteuning vanuit Lions International náást de Generatoren-actie en naast de vele, vele club initiatieven.

We Serve in alle opzichten: dank allemaal tot zover

* * *

Vanaf het begin van de oorlog in Oekraïne zamelen we geld in voor hulpgoederen. Tot nu toe haalden we maar liefst €0,5 miljoen op. €241.120 daarvan kwam van de actie 'Laat Oekraïne niet in de kou zitten'. Dit bedrag is besteed aan 291 generatoren voor scholen en kinderdagverblijven. Direct na de eerste Russische aanvallen afgelopen najaar op energievoorzieningen in Oekraïne sloegen Lions uit 13 landen de handen ineen voor een grootscheepse inzameling voor generatoren. Met als doel om samen licht en warmte te brengen voor de mensen in Oekraïne. In vier maanden tijd haalden zij  €1,6 miljoen op, bij elkaar goed voor 2200 generatoren voor scholen en kinderdagverblijven, inclusief de 291 generatoren van Lions uit Nederland.

Blijf geven

De actie voor de generatoren zit er op. Maar hulp blijft hard nodig. De oorlog is helaas nog niet voorbij en de wederopbouw lijkt verder weg dan ooit. Blijf daarom geven voor Oekraïne. Je kunt je donatie storten op NL31 ABNA 0413 880 184 van het Lions Hulpfonds, onder vermelding van Oekraïne.

Internationale samenwerking

Lions in Zweden en Finland startten de actie voor de generatoren in november 2022 samen met Lions in Oekraïne. Lions uit 11 Europese landen sloten zich aan, waaronder Nederland. Zo ontstond razendsnel een internationale samenwerking van formaat voor generatoren voor scholen en kinderdagverblijven.

Samen bereiken we meer

Een generator kostte in december '22 nog ongeveer €1000, inclusief transport. Dat bedrag liep door schaarste snel op. Als grote club hebben we een goede onderhandelingspositie. Zo konden we in januari 1800 generatoren kopen voor een scherpe prijs. Deze verdeelden we in februari en maart onder scholen en kinderdagverblijven. In Oekraine kan het tot ver in het voorjaar winters koud zijn.

Dankbaar

Dankzij acties van Lionsclubs en individuele giften stroomde het geld binnen. Scholen, kinderdagverblijven en Lions uit Oekraïne zijn ons meer dan dankbaar. Als blijk van waardering maakten zij een prachtig certificaat voor al onze deelnemende clubs.

Iedere euro komt goed terecht

Doneren voor Oekraïne heeft zin. Het Lions Hulpfonds stort jouw bijdrage naar Lions Clubs International Foundation (LCIF), onze eigen wereldwijde goededoelenstichting. Samen met lokale Lionsclubs helpt LCIF de mensen in Oekraïne. Zij zorgen ervoor dat iedere euro goed terecht komt. Het Lions Hulpfonds is een ANBI-stichting, een Algemeen Nut Beogende Instelling. Giften zijn aftrekbaar van de belasting.